Verslag 2013

Juli 2017 – Noordkaapbicycle  3250KM …… Kloosterhaar

Help mee!
André Olsman
>>Klik hier om te sponsoren<<

Verslag 2013

14-6-2013

Vandaag is de door de Europa Garage Hardenberg ter beschikking gestelde bus bestickerd door Huisjes Sportprijzen!

15-6-2013

Na een goede nachtrust -dacht ik- vanmorgen vroeg uit de veren.
Na de laatste zaken in de bus gepakt te hebben, vertrok ik op de fiets naar ’t Olde Jagershuus.  Daar werd ik opgewacht door een hele bups buurtgenoten. Wat een geweldige ontvangst. De kinderen hadden hun fietsen versierd en de koffie stond al klaar.
Nadat de nodige foto’s en filmpjes gemaakt waren ben ik om 9 uur onder begeleiding van de kinderen – en de vele volwassenen- vertrokken. Tot aan de rotonde in Kloosterhaar zijn ze met me mee gefietst.
Via Tubbergen eerst naar de Lutte.  Daar stond zo rond elf uur een collega van Dianne ons op te wachten. Met grote krijt letters stond op het wegdek “Welkom Andre”.
Ff een krentenbolletje gegeten en daarna richting Duitsland. Eenmaal über die Grenze kreeg ik flinke plensbuien op de kop.  Heftige buien, ik heb de regenkleding aan moeten doen.  De route gaat veelal door kleine dorpjes en langs de boerderijen. Maar ook dwars door de stad Hamm. Met veel verkeerslichten en wegwerkzaamheden. Ik kon met de fiets redelijk doorrijden. Wim in de bus had daar meer moeite mee. Daar zijn we elkaar korte tijd kwijt geraakt. Tussen Illingen en Werl troffen we elkaar weer.
Rond half vijf kwam ik aan bij de Möhnesee in Sauerland.  Dat was ook te merken, het ging al goed bergje op bergje af.  Wat een schitterende omgeving.
Na 214 kilometer aangekomen in Oeventrop waar de dames een overnachting hadden geregeld.
Een lekkere pfeffertropchen naar binnen gewerkt, het is bijna tien uur. Wij gaan plat!

16-6-2013

Wekker om 6 uur gezet. Daarna een herrlich Frühstück mit Schinken, Käse, Ei und Joghurt. De hele prut weer ingepakt en om half negen op de fiets gestapt richting Meschede langs de Hennesee, om half 10 was ik in Bad Fredeburg. Toen begon het betere klimwerk. Even stoppen op het hoogste punt (800 meter) van deze dagetappe. Bij het uitkijkpunt stonden de vier dame(tje)s op me te wachten, een beetje fruit naar binnen gewerkt en weer verder!
Via Marburg naar Rossberg waar ik om 15:00 uur aan kwam. Weer een korte stop waar Dianne klaar stond met de zonnebrand crème. Toen was het nog goed 60 kilometer.
Op dit stuk van de route zag het ‘zwart’ van de motoren. Vals plat en veel bochtenwerk. Rond 16:00 uur kreeg Wim een belletje dat de dames een overnachtingsplekje hadden gevonden. Een Gasthaus met een privé binnenplaats met diverse zitjes en parkeerplek voor de bus en de auto. Tegenover een pizzaria! Nu lekker buiten de pizza’s opsmikkelen en weer op tijd naar bed.
Vandaag (gelukkig) geen regen op de kop gehad. Lekker temperatuurtje en 190 kilometers afgelegd. Van de dochters nog een mooi vaderdag kadootje gekregen!

’s ochtends

Vaderdag vandaag? Oh ja, nog niets van gemerkt. Komt vanmiddag vast wel. Vanochtend om 6 uur uit bed, 7 uur Frühstück, en om 8.15 op de fiets. Richting Meschede. Op de navi kan ik zien dat er behoorlijke stijgingen in zitten. Tot 800 meter in de eerste helft van de route voor vandaag.

Het vinden van Wifi internet is best lastig in Duitsland. Ten minste buiten de autobahn om. Het is nu 10 uur ’s ochtends. Ik fiets verder en gaat het lukken om internetverbinding te vinden dan horen jullie weer van me.

In ieder geval al even een foto op het hoogste punt van de route vandaag.

17-6-2013

Iets te laat opgestaan, kwart over zes. Heerlijk ontbijtje gehad en om 9 uur op de fiets gestapt. Nergens last van, geen zere benen. Temperatuur was vanmorgen goed. De route die ik vandaag gefietst heb is ongeveer de lijn van Frankfurt via Würzburg naar Neurenberg. Een mooi traject onder andere langs de rivier de Main. In de loop van de dag werd het bloedje heet. Daar wordt het fietsen niet makkelijker van. Dus drinken geblazen. In totaal 9 bidons dat is ongeveer 7 liter water.

Het geplande eindpunt in Oberdachstetten ging niet door want er was geen plaats meer in de herberg. Alles vol, balen…. Gelukkig was er een behulpzame Wirt die voor ons aan het bellen ging. 10 kilometer verderop in een Gutshof Colmberg naast een burcht was nog plek. Een Gutshof is een enorme boerderij met binnenplaats. Hoog gelegen, koeien in de wei en een fraai uitzicht.

Na een Frankische Mahlzeit, en een frisse douche kwam mijn privé masseur langs om mijn kuiten de kietelen.
Nog even buiten op het terras met een Maingold Landbier en dan maffen!

Video op hoogste punt in Sauerland

Video 60 km voor eindpunt. Totaal 190 km

Video aankomst in Colmberg

18-6-2013

Volgens de weerberichten op de Duitse TV kan ik een dag van 37gr. verwachten. “Het warme weer valt mi’j koold op ’t dak”. En dat met 182 km voor de boeg. De route betreft ongeveer het gedeelte tussen Nürnberg en München.

Wat mij goed doet is dat veel mensen onderweg mij hun duim opsteken of even een toetertje laten horen. Dat geeft goede ondersteuning zeker bij de klimmetjes van 15% die ik vandaag tegenkwam. Dan fiets ik met ongeveer 15 km per uur bergopwaarts. Bergafwaarts bereik ik zo’n 80 km per uur. Gemiddelde fietssnelheid over de gehele route is 27 km per uur.

Net na de middag fietste ik over de Donau. En idd de hoge waterstand was goed te zien. Wat een enorme brede waterstroom.

De navigatie wilde mij vandaag over een niet verhard fietspad sturen. Dat risico heb ik maar niet genomen, ben zuinig op de bandjes :-) Dus toen maar een aangepaste route gepakt. Ik kan het navigatie scherm uitzoomen om de alternatieve routes in de omgeving bekijken.

Op mijn navigatie kan ik ook zien hoeveel calorieën ik verbruikt heb. Dat zijn er 7000 geweest vandaag.

Nu weer zien dat ik op krachten kom, tegenover de overnachtingsplek is een restaurant mit Metzgerei. Dat gaat vast goed komen. Mien opa zee altied: Ie mut good ett’n aans kom ie in ’n slim’m!

Video Fruhstuck mit einander in Colmberg
Video vertrek uit Colmberg
Video aankomst met 37 graden

19-6-2013

Vandaag een zware dag gehad. Op advies van de Wirt heb ik vandaag de route iets aangepast. Het was de bedoeling om dicht langs München naar de Chiemsee te gaan. Maar volgens de Wirt van ons overnachtingshotel was het beter om de route iets verder van München af te plannen. Die goede raad hebben we opgevolgd.

Rond 2 uur hadden de dames broodjes voor ons. In Beyharting hebben we met elkaar in de schaduw aan een bosrand gepicknickt. Niet te lang, want ik had nog 100 kilometer voor de boeg. De lekkere belegde broodjes schmeckten sehr gut. Die sportvoeding komt bijna m’n neus uit!

Via Rosenheim, waar de temperatuur in de stad boven de 40 graden was, was het zoeken naar de juiste weg. Daardoor heb ik ongeveer 20 extra kilometers gemaakt. Na Bad Aibling werd me de warmte iets teveel. Na een korte pauze van 10 minuten ben ik weer op de fiets gestapt, op weg naar Gstadt.

2 kilometer voor Gstadt moest ik mijn achterwiel vervangen. Er zat een flinke bochel in. Dat is heel vervelend bij een afdaling.

Toen ik in Gstadt aankwam hadden de dames net een onderkomen geregeld. Een pension met uitzicht op de Chiemsee. Aan de andere kant van de Chiemsee zien we de Oostenrijkse bergen.

Ik heb vandaag 160 kilometer gefietst met een gemiddelde snelheid van 27 km.

Wat mij erg goed doet zijn de sms-jes die ik iedere dag ontvang van de supporters in Holland.

Nog 2 dagen dan hoop ik mijn doel te bereiken! De sponsorbedragen komen nog steeds binnen. Geweldig! Ik fiets voor ongeveer 8 euro per kilometer.

Video vertrek dag 5

20-6-2013

Weer een bloedje hete dag. Tijdens het ontbijt buiten op het terras was het al 29 graden! Vanochtend rond 9 uur vertrokken uit Gstadt. Een fraai fietspad langs de Chiemsee richting Bad Reichenau. Eerst hebben we nog een fietsenmaker, Mayer in Traunstein, opgezocht die de bochel uit het achterwiel heeft gehaald. Er moest een nieuwe spaak in. Omdat we voor KiKa fietsten heeft hij het wiel gratis gerepareerd. Top service!

Bij Inzell fietste ik langs de schaatsbaan. Even later nog een flinke afdaling waar ik een snelheid van 81 km per uur bereikte.

Voor Reichenau leidde de Garmin fiets navigatie mij over een heel smal en steil ( 20% stijging!) bergweggetje de pas over naar Scheffau. De Ford bus moest er flink aan trekken, volgens Wim. Wel een fraaie route, langs de boerderijen waar de boeren druk aan het hooien waren. Op het hoogste punt op dit weggetje was een grensovergang van Duitsland naar Oostenrijk. Een klein houten schuurtje waar een rood-witte grenspaal aan bungelde. Ik keek op dat moment op mijn navigatie en zag dat ik met een snelheid van 50 km per uur Oostenrijk binnen sjeesde.

De dames hebben ons even verderop opgewacht met lekkere belegde broodjes.

Na de lunch had ik nog 80 kilometer voor de boeg.

Ik merk dat het in de loop van de week steeds moeilijker wordt om snel te herstellen. En de temperatuur werkt hieraan ook niet mee. Vandaag 11 bidons leeggedronken, dat is ruim 8 liter.

Mijn sportvoeding bestaat uit shakes. ’s Ochtends en ’s avonds koolhydraten. Zodra ik ’s middag de fiets in de schuur zet neem ik eiwitten. Vandaag 186 km in de benen.

Morgen de laatste etappe. Van het Salzburgerland op naar Tirol!

Vertrek dag 6 Gstadt am Chiemsee

21-6-2013

21 juni is de langste dag van het jaar. Het is buiten een stuk frisser geworden. Vandaag fiets ik de kortste afstand tot nu toe, en vertrek daarom wat later in de ochtend. Dat geeft mij tijd om terug te blikken.

Wat een geweldige verrassing was het vertrek vorige week bij Olde Jagershuus. Iedereen wist ervan, behalve ik. Nou ja, zo hoort het ook met een verrassing. Zoveel supporters uit de buurt die speciaal voor mij kwamen om me uit te zwaaien. Dat raakte me. Dianne vertelde me later dat ze bij het maken van de foto’s gemerkt had dat ik lichtelijk stond te bibberen. Ha,ha.

En alle kinderen met versierde fietsen. Op de site zag ik deze week dat het een hele karavaan was met begeleiding van een motoragent.

Erik Wessels die mij op zijn racefiets tot aan Oldenzaal heeft vergezeld. Zeg maar, de grens heeft overgezet!

Alle berichtjes, telefoontjes, whats apps voor mij en het hele KiKa team. De dagelijkse opstekertjes deden ons goed en top om te merken dat velen ons volgen via de website. De bijzondere ontmoetingen en reacties van mensen langs de routes, tijdens rustpauzes en op de overnachtingsadressen. Gewoon teveel om hier op te noemen. Dat het een unieke, bijzondere onderneming is daarover zijn wij het 100% eens met elkaar!

We voelen ons net een zigeunerfamilie. Trekken van oord naar oord. Pakken ’s avonds de hele prut uit de bus en auto. Eten, slapen en ’s morgens begint het ritueel in omgekeerde volgorde. Iedereen heeft zo zijn eigen taken. Anna roept de hele week ” hup pappa hup” en Julia laat iedereen smelten met haar lachsnuitje.

Tot slot realiseer ik me dat ik dankzij de vele trainingsuren deze tocht heb kunnen maken. Trainingen tijdens eerdere vakanties met fietstochten in Tirol, de Franse Alpen, Zuid-Limburg, Sauerland, de Elfstedentocht op de fiets en de vele uurtjes op mijn spinning-bike in de schuur thuis.

Ik vertrek vandaag voor het laatste stuk van de tocht naar Sankt Johann. Zal jullie laten weten hoe dat gegaan is.

Video laatste kilometers

21-6-2013 Aankomst Sankt Johann in Tirol

Lekker fietsweer vandaag. Zo’n 23 graden. Vertrokken vanuit Maishofen richting Leogang. Deze route gaat langs de Pillersee. Daar hadden de dames een picknickplek gevonden in de schaduw aan het water.

Met z’n allen even tijd genomen om bij te komen van een heel aparte, bijzondere week. Intussen hadden de dames in ’t geniep al contact gehad met het ontvangst comité bij hotel Schone Aussicht in Tirol.

Na de picknick ging ik op het zadel voor echt de allerlaatste 30 kilometers. Anna zat bij Wim voor in de bus en in optocht ging het richting Sankt Johann in Tirol. De allerlaatste klimpartij via Kirchdorf en Gasteig met een stijging van 11%

In Sankt Johann stond Wirt Franz mij in z’ n auto op te wachten, om vooruit naar het hotel te rijden. Op het terras stond een enorm ontvangstcomité te wachten. Mijn ouders en vele vrienden en bekenden waren speciaal voor mij naar Sankt Johann gekomen. Ze rammelden met potten en pannen. Wim had alle toeters en bellen aangedaan (zwaailampen en sirene). Ik werd dus groots onthaald, geweldig! Het was een tocht met bloed, zweet en tranen!

Ik ga nu eerst douchen en laat jullie morgen weten hoe het verder gegaan is. Ik weet niet wat mij vanavond nog te wachten staat….

22-6-2013

Gisteravond was ik uitgenodigd op het dorpsplein in Sankt Johann. Daar zijn we met het hele Hollandse ontvangstcomitee naar toe gegaan. Op de langste dag van het jaar, de Sonnewende, was er een dansfestijn door kinderen. Na de opening en optredens van de plaatselijke Musikkapelle en Schutzenverein werd ik door de chef van het Tourismusverband op de bühne gevraagd voor een interview.
Best spannend voor zo’n plein vol toeschouwers. Maar volgens de aanwezige Hollandse supporters ging het me goed af.
Daarna terug naar het hotel waar we buiten op het terras nog flink nagekaart hebben.
De komende dagen een beetje afbouwen, de beentjes een beetje los fietsen om ze tot rust te laten komen. Ik merk vandaag pas hoe vol ze zitten!
De totale afstand die ik gefietst heb deze week is 1248 km Het sponsor bedrag is inmiddels gestegen tot boven de 10.000 euro. Zo’n bedrag had ik niet durven dromen!
Tot slot wil ik alle sponsoren, bedrijven en particulieren, enorm bedanken voor hun bijdrage. Namen noemen daar waag ik me niet aan. Er zijn zoveel mensen om me heen die meegedacht, meegeleefd, meegeholpen hebben.
Toch maak ik een uitzondering voor Evertjan Poortman. Hij was onze digitale steun en toeverlaat op afstand, en zorgde voor het plaatsen van de nieuwtjes, filmpjes en foto’s op deze site.

Al met al een geweldige uitdaging, waar ik met zeer veel voldoening op terugkijk!!